بوم شاید اولین قدم جهت اصلاح سیستم آموزشی حاکم بر جامعه ما در سطح مدرسه باشد.
بوم یا برنامه ویژه مدرسه به مدیران، معلمان و شورای مدارس این اجازه را میدهد تا برای زمان معینی از آموزش رسمی مدرسه، موضوع و محتوا ارائه دهند، معلم انتخاب کنند همچنین مواد آموزشی تولید کنند، آموزش دهند، ارزشیابی کنند، کارنامه ارائه دهند و به طور کامل یک برنامه درسی را طراحی و اجرا کنند”.
صدتو
با کمی توجه به تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی در نقاط مختلف کشور، متوجه این امر میشویم که آموزشهای کاملا مشابه برای همه دانش آموزان کشور باید اصلاح شود و متولیان این امر در هر منطقهای از کشور و هر شهر و حتی هر مدرسه که از جمله آنها مدیران و معلمان هر مدرسه هستند با توجه به شرایط و ویژگیهای خاص آن منطقه به اصلاح نحوه آموزش دانشآموزان همت بگمارند.
آموزش موفقیت آمیز جمعیت کشور یکی از مهمترین اهرمهای پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و ی است. این نیز یکی از بزرگترین چالشهای اقتصادی، اجتماعی و ی است که جامعه آموزشی کشور با آن روبرو هستند.
در مصوبه جلسه ۹۶۲ مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی آموزش و پرورش، عنوان جدیدی با نام برنامه ویژه مدرسه” به چشم می خورد. این مصوبه به متولیان آموزش اجازه میدهد که آموزش و یادگیری پژوهش محور و ارائه خلاقانه سمینار و آموزش مهارت تامین معاش حلال به دانش آموزان هر منطقه ارائه شود.
افتخار آن را داریم که اعلام کنیم با تهیه کردن برنامه ویژه بوم مدرسه برای مدیران و معلمان نقاط مختلف کشور، کمک کنیم تا بتوانند با راحتی بیشتری این مصوبه را در مدرسه عملی کنند. دانلود بوم مدرسه آماده را به همه متولیان این امر پیشنهاد میدهیم تا بتوانند به طور موثری در زمینه پیاده سازی آموزشهای درست با توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی هر منطقهای به تربیت و آموزش بهتر دانش آموزان، کمک سازنده ای صورت پذیرد.
اساسا برنامههای درسی جدید و نوآوریهای آموزشی به میزانی که بتواند تصور و تجسمی قدرتمند و مشترک در میان مخاطبانش به وجود آورد و شکل دهد، قرین موفقیت خواهد بود. این موضوع برای شما به عنوان مدیر مدرسه، که هدایت این برنامه را در مدرسه تان بر عهده دارید، بسیار مهم است.
مدیران و معلمان مدرسه از سطح مجری صرف به سطح طراح و سازمان دهنده برنامه های درسی در سطح مدرسه، رشد و ارتقاء پیدا میکنند.
هر برنامه و طرحی شامل اجزاء و عناصر مختلفی است که برای رسیدن به اهداف و غایات آن طرح هر کدام از این اجزاء و عناصر باید با توجه به اولویت بندی و سطح اهمیت آن بخوبی دربرنامه گنجانده شوند. هر برنامه درسی شامل ۱۰ عنصر اصلی است که شامل: الف) منطق یا چشم انداز برنامه ب) غایات و اهداف ج) محتوای برنامه د) فعالیت های یادگیری دانشآموزان ه) نقش معلم و) مواد و منابع ز) گروهبندی ح) فضای ارزشیابی
برای آموزش بوم مدرسه می توان اجزاء مختلف برنامه ویژه مدرسه را به صورت یک تار عنکبوت مجسم کرد که تمام این عناصر از طریق تارهای شبکه عنکبوت به یکدیگر متصل هستند. همانطور که در شکل دیده می شود منطق برنامه در مرکز قرار دارد چون از اهمیت وافری برخوردار است و تمام عناصر دیگر از طریق این مرکز و روابط ۲ سویه با دیگر عناصر، این شبکه را می سازند. از طرف دیگر تشبیه کردن این عناصر به تار عنکبوت، نشاندهنده این است که تمام این عناصر برای رسیدن به هدف نهایی از اهمیت بسزایی برخوردارند و نبود یا ضعف در هر کدام از این عناصر می تواند باعث آسیب پذیری کل شبکه شود و یا در معرض پارهشدگی قرار بگیرد، زیرا انسجام برنامه به تک تک عناصر آن وابسته است. به همین دلیل آموزش بوم مدرسه و نحوه طراحی آن پیچیدگیهایی را دارد که شاید وقت گیر و پرهزینه باشد. ما در گروه خود با استفاده از سال ها، تجربیات مدیران و بکارگیری مشاوران مجرب در این زمینه برنامه ویژه بوم مدرسه را آماده کردهایم تا شما مدیران و معلمان عزیز بتوانید بدون نگرانی و با اطمینان کامل تنها با دانلود بوم مدرسه آماده، آن را در مدارس به اجرا بگذارید و به اهداف خود در مدرسه، جامه عمل بپوشانید.
جهت تدوین نقشه برنامه درسی، پرداختن به دغدغه ها و احساس مسئولیت معلمان ضروریست که از مجریان برنامه ویژه درسی هستند و عملکرد آنها بر یادگیری دانش آموزان تاثیر گذار است. برای تدوین و پیاده سازی برنامه ویژه مدرسه، مراحلی باید پشت سرگذاشته شود تا بتوان طرحی جامع، مفید و موثر را به اجرا درآورد که در ادامه بطور خلاصه و مفید، نگاهی گذرا به آن خواهیم داشت:
در این مرحله نیاز است که به کمک مربیان، والدین و دانشآموزان جلساتی تشکیل داده شود تا نیازسنجی کاملی از دانش آموزان صورت گیرد به این صورت که با مطالعه عمیق کتابهای درسی و شناسایی مفاهیم، مهارتها، فرآیندهای اساسی، یا گفتگو با دانش آموزان برای شناسایی علایق و نیازهای آنها به جمع آوری اطلاعات اولیهای همت گماشته شود. سپس با در نظر گرفتن و تحلیل موقعیت مدرسه، شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهایی که مدرسه با آن روبرو است، و وجود انتظارات روشن از عملکرد مدرسه در یک بازه زمانی مشخص که اجازه میدهد تمام تلاشهایی که از سوی والدین، دانش آموزان و شما مربیان صورت میگیرد با یکدیگر همراستا شده و رضایت خاطر جمعی برای تحقق اهداف پیشبینی شده در برنامه ویژه مدرسه را به دنبال داشته باشد. این مرحله در سطح گروههای کوچکی که بین ۲ تا ۸ نفر می تواند باشد، انجام میشود.
با توجه به اطلاعات جمعآوری شده و منطق برنامه درسی از مرحله قبل هر یک از اعضای گروه پیشنویسی برای نقشه برنامه درسی تهیه میکند. اعضای گروه تلاش کنند با مبادله اطلاعات، برای تهیه نقشه درسی مطلوب و در نظر گرفتن منطق برنامهی درسی، به سوالات پیش در محله قبل پاسخ مکتوب بدهند و جهت پیادهسازی یک برنامه ویژه درسی، مفاهیم و اهداف زیر را بکار گیرند:
همه پیشنویس های آماده شده در هرگروه توسط همه اعضاء به دقت مورد مطالعه قرار گیرد و پیشنهادات و نظرهای خود را به مسئول گروه انتقال دهند. تغییرات موردی وجزئی توسط سرپرست هر گروه انجام میشود ولی در صورتی که تغییرات زیادتری نیاز است اعمال شود با تشکیل مجدد جلسه گروه و اطلاعرسانی به همه اعضای گروه صورت پذیرد. این امر به صرف زمان کمتر و و سرعت عمل در تنظیم نقشه سطح مدرسه منجر میشود.
یافتههای نهایی هر گروه کوچک به گروههای بزرگتری تحویل داده میشود و با ارتباط سایر گروهها با یکدیگر به تصمیمگیری نهایی در مدرسه و نوشتن برنامه ویژه بوم مدرسه کمک کنند. تعامل میان گروهها به ترکیب افکار و خلق افکار جدید برای عملیاتی نمودن منطق برنامه درسی منجر میشود.
در پایان مرحله باید بتوان آشکارا در مورد منطق برنامه، اهداف رشد، توسعه مدرسه و چگونگی دستیابی به اهداف یادگیری پیشبینی شده از سوی دانشآموزان توسط هر یک از گروههای کوچک تصمیمگیری نمود. این تصمیمات مبنای ورود به مرحلهی بعد خواهد بود.
زمانی که گروه بزرگ بر سر اولویتها و نیازها به توافق رسید، میتوان برای اجرای آن، برنامهریزی کرد. تقسیم مسئولیت بین اعضای هر گروه و تدوین برنامهی زمانی جزء اولین و ضروریترین کارها می باشد. مطمئنا در این موارد نیز تعامل گروههای مختلف، استفاده از تجربیات صاحب نظران و متخصصان هر حوزه، مطالعه منابع خواندنی، بکارگیری ظرفیتهای اولیاء دانش آموزان و جامعه محلی میتواند به عملیاتی شدن برنامه ویژه درسی یا همان بوم کمک کند.
کارگروهی و خلاقیت در بین دانش آموزان می تواند، از نتایج پیاده سازی موثر بوم باشد.
جهت رفاه حال مدیران، معلمان و مربیان عزیز کشور، موسسه ما با استفاده از نیروهای متخصص و سال ها تجربه در زمینه فعالیت های آموزشی، برنامه ویژه بوم مدرسه را آماده کرده است تا متولیان این حوزه، جهت اجرایی کردن بوم بتوانند آن را بکارگیرند. و یا در صورت استفاده آن در یک منطقه خاص، با گرفتن م و انجام تغییراتی جزئی بتوانند آن را مطابق با اولویتها و نیازهای دانشآموزان مناطق خود عملیاتی کنند.
فایل برنامه ی ویژه ی بوم به صورت رایگان در اختیار شما قرار میگیرد منتها برای حمایت شما عزیزان و همچنین کمک به آپدیت و کمک گیری از تایپیست،گرافیست و ارسال اپدیت قوی تر این فایل برای خود شما هزینه ای ناچیز برای دانلود محصول درنظر گرفته شده است.
تمام مراحل برنامهریزی و عملیاتیکردن هر کدام از نمونه برنامههای آورده شده در این بسته به طور کامل شرح داده شده است و در آپدیتهای جدید تمام محتواها و مطالب اضافه شده برای شما ارسال خواهد شد.
ازآنجا که برای اجرای برنامه ویژه بوم مدرسه نیاز است که مدیران و معلمان آموزشهایی را در این زمینه ببینند، دانلود بوم آماده مدرسه میتواند بسیاری از نیازها و مواردی را که مدیران و معلمان برای پیاده سازی یک برنامه ویژه مدرسه مد نظر دارند و ممکن است در حین نوشتن بوم به آن کم توجهی شود و یا از قلم بیفتد، پوشش دهد و نیاز به ساعتها وقت برای گذراندن آموزشهای لازم برای برنامهریزی و نوشتن یک برنامه موثر ویژه مدرسه را مرتفع سازد، از طرف دیگر تنوع موضوعات ارائه شده در این برنامه میتواند با توجه به نیازها و علایق دانشآموزان هر منطقه و همچنین امکانات و توانمندیهای مدرسه، موضوع مناسبی انتخاب شود تا بطور موثری به اهداف و منطق بوم، جامه عمل پوشانده شود.
متاسفانه ممکن است مدیران، معلمان و یا اولیاء دانشآموزان، طرح برنامه ویژه بوم مدرسه را با کلاسهای تقویتی، رفع اشکال، حل تمرین، المپیاد و امثال این کلاسها اشتباه بگیرند و همچنین ممکن است با یک نگاه حداقلی، کاملا صوری و ظاهری به اجرای این طرح بپردازند.
احساس فردگرایی و انزوا در معلمان ممکن است، اجرای این طرح را در قالب کارگروهی و جمعی دچار خدشه کنند و از اهداف اصلی طرح، آن را دور کند.
ممکن است در حین روند برنامهریزی و تدوین طرح ویژه مدرسه همه نظرها گفته نشود و یا به نظر افراد مختلف، بنا به موقعیت آنها ارزش یکسانی داده نشود، که در این صورت نظرات شایسته و اثربخشتر ممکن است نادیده گرفته شود. صداقت و احترام در طرح دیدگاه، رویکردی است که می تواند جلوی این آفتها را بگیرد.
تدوین برنامه ویژه مدرسه یا بوم مستم تشکیل جلسات بین معلمان، مدیران، اولیاء دانشآموزان و خود دانشآموزان میباشد که ممکن است هماهنگی بین آنها برای تشکیل جلسه و تداوم این جلسات بسیار زمان بر باشد و از طرفی دیگر اجرای هر طرحی مستم هزینههایی است که برای تامین بودجه آن باید منابع مالی مناسبی را در نظر گرفت.
امید است که مدیران و معلمان با شناخت بیشتر این محدودیتها و چالشها بتوانند راهکارهایی برای رفع این محدودیتها پیدا کنند و نقشه راه مناسبی جهت پیادهسازی موثر بوم مدرسه در منطقه خود ارائه کنند.
منبع:
برنامه ی پروژه ی مهر مدرسه ابتدایی
مدرسه ,برنامه ,ویژه ,بوم ,معلمان ,دانش ,ویژه مدرسه ,برنامه ویژه ,بوم مدرسه ,دانش آموزان ,در این ,مفاهیم، مهارتها، فرآیندهای ,اجزاء مختلف برنامه ,نقاط مختلف کشور،
درباره این سایت